Potravinové doplňky a pevná strava

Jídlo

Zajímá vás jak si stojí klasická pevná strava vs. potravinové doplňky a tekutá strava? V článku se dozvíte jaké jsou výhody tekuté stravy – potravinových doplňků ve srovnání se stravou pevnou


Potravinové doplňky neznamenají tekutou stravu

předně je dobré zdůraznit že všechny potravinové doplňky nejsou tekuté formy. Potravinové doplňky máme i v pevné formě a v tomto článku se snažíme zaměřit spíše na pevnou neboli tuhou stravu kterou požíváte v běžném denním životě versus tekutým potravinovým doplňkům.

Pevná strava

za pevnou stravu považujeme klasickou stravu – například oběd – kuřecí maso, rýže a zeleninová obloha. V mase převažují bílkoviny, v rýži karbohydráty neboli cukry v komplexní formě a v zelenině můžeme vidět antioxidanty.

Pevná strava má výhodu že tělo je na ni naprogramované a dokáže s ní lépe pracovat než se stravou tekutou. Její nevýhoda je že obsahuje často nežádoucí látky které chtíc nechtíc tělo musí přijmout protože jsou součástí pokrmu.

Tekutá strava – potravinové doplňky

tekuté stravy je na trhu celá řada. Jedná se napříkald o různé proteinové, sacharidové doplňky. Díky jejich chemické úpravě obsahují skutečně pouze požadované složky a navíc existují jejich varianty s antioxidanty apod. Tekuté potravinové doplňky je skutečně rozumné a v některých případech i nezbytné použít pokud jdete za svým cílem a běžná úprava stravy nepomáhá.

Potravinové doplňky už ze svého názvu napovídají že se jedná o doplňění stravy – nikoli o plnohodnotnou náhradu za stravu tuhou. Jasným příkladem je tedy například cvičenec který chce nabrat svalovou hmotu. Jedním z klíčů je zvýšený příjem proteinu – aminokyselin. Z klasické stravy není schopen sníst tolik masa kolik potřebuje ať už z důvodu časových, pracovních nebo zdravotních (zde uvedu že samotným častým trávením potravy se zvyšuje riziko rakoviny). Cvičenec si tedy připraví proteinový koktejl který vypije v práci během chvíle. Proteinový koktejl mu dodá přesně vypočítaný příjem proteinu který potřebuje.

Výhody tekutých potravinových doplňků

Nevýhody tekutých potravinových doplňků

Důkaz – testy s kosmonauty

řadě vědců a musím říci že pravděpodobně i mnohým z vás nedává spát proč by tělo nemohlo fungovat pouze z proteinových a dalších potravinových doplňků. Teoreticky totiž mohlo. Pokud víme co tělo přesně potřebuje ke svému každodenímu provozu, dokážeme spočítat příjem a výdej paliva – energie (mozek a jednotlivé denní činnosti) tak bysme teoreticky mohli naše tělo provozovat pomocí vysoce kvalitních doplňků, nazatěžovat trávící systém tuhou stravou a vše by bylo ideální.

Nebylo a to z několika důvodů. První důvod je samotný fakt že vaše tělo je geneticky naprogramováno na příjem a zpracování – trávení – tuhé stravy jako základ stravovacího režimu. S potravinovými doplňky a tekutou stravou umí dočasně pracovat ale ne dlouhodobě a dochází k chátrání.

Pokus který toto dokazuje jsou například kosmonauti. Protože cesta do vesmíru je velmi nákladná a přepočítává se kolik dolarů stojí vynést gram váhy na oběžnou dráhu – tak je logické že ideální strava tedy palivo pro kosmonauty – je v hydrolizované formě (instantní a vody zbavené přípravky – potravinové doplňky/tekutá strava) které míchají s vodou nebo požívají přímo z tuby.

A výsledek? Dokonce ani látky které by měli působit při zvýšené fyzické námaze nárůst svalové hmoty tak nárůst se nekonal – dokonce naopak.

A u samotných kosmonautů docházelo po delší době užívání pouze “tekuté” stravy k chátrání těla, úbytku svalových buněk a ztrátě energie. Část stravy tedy nahradili stravou v pevném skupenství – například tyčinkami.

Nejdůležitější je najít správný balanc mezi potravinovými doplňky a pevnou stravou.

Pouze tekuté potravinové doplňky vám nedokáží nahradit stravu

Z výše uvedeného je jasné že konzumace pouze tekuté stravy – potravinových doplňků nemůžete plnohodnotně nahradit komplexní stravovací režim. Potravinové doplňky jsou sice vysoce kvalitní a narozdíl od běžné tuhé stravy neobsahují nežádoucí složky jako je například více než je žádoucí tuku a podobně. Jenže nezapomínejte že idkdybyste na krásně dodali tělu v tekuté formě ty nejkvalitnější bílkoviny, cukry a podobně tak tělo bude postupem času tak jako tak “chátrat”.

Po konzultaci se dvěma předními odborníky na výživu se dál laicky říci že tělo je geneticky “naprogramováno” na tuhou stravu a všechny ty procesy které se při trávení tuhé stravy dějí mají za následek nárůst svalové hmoty/váhy její redukci – a to nenahraditelnou formou. Kterou nelze chemicky jednoduše napodobit. Tělo je i pro současné vědce jedna velká neznámá. Je to asi tak jako byste dokázali řídit auto – postupem času si jej dokázali umýt, začít pečovat o jeho lak, snad i vyměnit olej, doplňovat benzín ale už netušíte jak všechno okolo funguje, nevidíte do motoru a ikdybyste viděli tak nepochopíte naproste přesně jeho funkci.

Možná je to otázka času a možná nám není souzeno přesně pochopit lidský organismus. Je tedy dobré v této oblasti nic netvrdit na 100% a řídit se také dost vlastními pocity a zkušenostmi které prací s vlastním tělem postupem času jistě získáte.

Pouze tekuté potravinové doplňky vám nedokáží nahradit konzumaci pevné stravy.



Vydáno dne 12.12.05 - publikoval: Miloslav Lujka

Přidat si článek Potravinové doplňky a pevná strava do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. K pevné stravě je potřeba vždycky něco brát, protože zátěž, zvlášť pro začátečníky nebo starší je značná. Měl sjem problémy s klouby, takže jsem si pořídil curenzym, je to lepší než reklamně podporovaný wobenzym, po tom mě pálila žáha.

    Pozn. redakce - jedná se o reklamu, neboť na stránkách se od této ip adresy pod různými jmény objevilo více pochvalných příspěvků na tento úžasný curenzym.

    Kuba Nosek · 12.05.10 · #

  2. Souhlasím, že obzvláště pro začátečníky je při zátěži vhodné brát nějaké doplňky.

    Pavla · 24.06.15 · #

  3. Určite je treba brat nejake doplnky jinak si polovicni. ja od te doby co mam dobrou stravu a papam doplnky jsme nabral a vypadam uplne jinak takze za me urcite ano :)

    Frantik302 · 25.09.16 · #

  4. To zalezi take na povaze :D ja na velkesvaly.cz koupil bcaa proteinak a taky vypadam jak arnold :D ale to je taky o hlave kdo kolikrat pro sebe neco udela :)

    Romanek · 26.09.16 · #

  5. To je jasny :D ten kdo bude sedet na sedacce doma a kupovat proteinak nebo to tak to jde do tuku :D

    ARnošt0 · 28.09.16 · #

  6. Tak tohle plno lidi asi moc nechape :D

    Romanek · 30.09.16 · #

  7. Lidi si daji fotku na face nebo insta jak maji proteinak a napisou po posilce odpocinek a mysli si ze jsou hvezdy..

    Arnošt0 · 22.10.16 · #

  8. A to mas pravdu, treba dnes jsem byl v posilovne kluk vek 23 lek.. celou hodinu co ja makal byl na telefonu a necvicil ja tohle nechapu jak muze nekdo delat :D

    Pepa · 24.10.16 · #

  9. Nechapu tohle ma zustat doma ale treba tam nema zase klid no :D

    ALes · 25.10.16 · #

  10. to proste tady ty lidi nepochopis. ale to je jedno soustred se na sebe a makej na sobe :)

    Pepa · 26.10.16 · #

  11. tak tak kazdy by se mel soustredit na sebe aby makal a vytezil maximum .)

    Frantik · 20.11.16 · #

  12. to je jasne. chlapi ja se vzdycky dival po zenskych a necvicil :D a ted kdyz makam tak vidim kolem sebe ty nazdarky s telefonama to je hruza.

    Aleš · 27.11.16 · #

  13. to je strasny, ja bych tohle nikdy nedelal.. vzdy kdyz jdu cvicit vytezim z toho maximum pak si dam dobre jidlo po treninku a jdu spokojeny domu.

    Arnost · 30.11.16 · #

  14. Tam sezenes naprosto vsechno, velkesvaly.cz super stranka.. kvalitni a za dobrou cenu doplnky stravy.

    Frantisek · 30.11.16 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu