5 svůdců motivace ke cvičení

Obrázek k článku motivace

Znáte to, několik let si držíte linii - chodíte do posilovny, sportujete, dodržujte zdravou životosprávu a občas si vyzkoušíte i nějakou tu dietu. Po čase ovšem začnete pohodlnět, místo 3 tréninků v posilovně za týden si už dáváte jen 1, fotbal jste vyměnil za návštěvu hospody s kamarády a zdravou stravu vzal čert při pojídání brambůrků u televize - kde se tedy k sakru vytratila vaše motivace ke cvičení?


Přiznejme si to, většinou si za naše "okrasné pivní pásy" můžeme sami, protože jsme tvorové líní a pohodlní. Kdo a co nás však svádí z cesty za buchtami na břiše a ničí naší motivaci?

Svůdce motivace první - partneři

Dlouhodobé partnerství a manželství jsou dle výzkumů dobré pro sexuální život, nicméně jsou jedním z největších nakousávačů Vaší motivace po dobré kondici. Přeci jen po pár letech už máte svého partnera / partnerku poměrně jistou a nemusíte se tedy snažit budit dobrý dojem.

Jak si obrnět svoji motivaci?

Dostaňte chuť zase dobře vypadat! Partnerka si nejspíš na Váš pivní mozol postupem času zvykla, ale co na to říkají kolegyně v práci? Navštivte kamarádky z mládí a natvrdo se jich zeptejte na vaší postavu. Zdravé naštvání Vám pomůže opět se dostat do tempa a začít na sobě pracovat.

Zaměřte se na vaše rituály a stravovací návyky. Dr. Abramson - autor knihy Sňatek ze mne udělal tlouštíka, radí, abyste se sebe zeptali: Proč to vlastně jím? Z nudy? Ze zvyku? V supermarketu místo brambůrek přihoďte do košíku cereální tyčinky - můžete je déle křoupat a neobsahují tolik kalorií.

Začněte znovu sportovat namísto sledování TV - zajděte si s dětmi zakopat na hřiště, nebo se domluvte s kamarády na kolektivním sportu - ve více lidech se to lépe táhne.

Svůdce motivace druhý - kamarádi

Jak jsem naznačil v předešlém textu, kamarádi mohou ve Vaší cestě za úžasným tělem pomoci, ale někteří také značně oslabit Vaší motivaci. Namísto fitness a posilování vás stáhnou ke kriglistice a je jak se říká po ptákách. Někteří se navíc Vás budou pokoušet stáhnout do světa pivních mozolů jen proto, aby v něm nezůstali sami.

Motivace k posilování s kamarády

Vyměnit kamarády asi jen tak nepůjde, ale můžete se je pokusit přesvědčit, aby začali sami se sebou také něco dělat. Nejlépe se do toho společně dostanete, pokud probudíte v kamarádech soutěživost - takže namísto kdo vypije víc piv se vsaďte o to kdo víc zhubne v pase.

Jenom cvičením není člověk také živ a společenský život (v hospodě) je občas nutné také absolvovat, tak se aspoň snažte nedržet krok se svými alko-přáteli - přeci jen je v pivě obrovské množství cukru s vysokým glykemickým indexem což znamená, že jsou Vám sacharidy přímo v páleny do krevního řečiště. Prokládejte tedy piva jiným nápojem - ideálně přímo čistou vodou.

Svůdce motivace třetí - nepravidelný režim

Chodíte cvičit nepravidelně, jak se Vám zrovna zachce? Velice brzy se Vám zřejmě stane, že se Vám nebude chtít vůbec. Jak se říká, zvyk je železná košile a proto byste si měli naplánovat své tréninky a stravování na pravidelnou dobu a snažit se tento harmonogram dodržovat.

Při stravování pokud pravidelně přijímáte potravu v malých dávkách, říkáte tím tělu, že si nemusí ukládat energii v podobě tuků do zásoby.

Svůdce motivace čtvrtý - stres

Stres je jednou z hlavních příčin zvýšení produkce kortizolu, který přispívá při ukládání tukových zásob. Čím více se budete stresovat, tím více budete náchylní k ukládání tuku a tím méně budete mít chuť cvičit. Navíc řada lidi se snaží zahánět stres jídlem, což zrovna není ideální volba pro vaše vysněné tělo.

Skoncujte se stresem

Musíme rozlišovat, zda-li jde o stres krátkodobý (např. při zkouškovém období, návštěvě finančního úřadu) jenž je hybnou silou lidského vývoje, nebo stres dlouhodobý, se kterým je třeba bojovat. Uvolněte tedy své tělo a naučte se relaxovat - základem je najít si sám pro sebe pár minut každý den. Na vypořádání se stresem existují sálodlouhé studie, ale pro inspiraci uvádím :

Svůdce motivace pátý - nespavost

Spolu s dlouodobým stresem přichází zdravotní a psychické potíže - zejména nespavost. Nedostanete-li se během spaní do REM fáze, která znamená hluboký spánek, Vaše tělo budete jednak během dne unavené (což zapříčíní, že posilovnu opravdu nenavštívíte), ale také zamezíte produkci růstového hormonu - HGH, který se stará o odbourávání tuků a vaše hubnutí půjde do háje.

A teď si dám konečně šlofíka

Jak jsem již uvedl v kapitole o nepravidelném režimu, je třeba si vytvořit harmonogram dne, ve kterém bude zahrnut i čas a příprava pro spánek.

Zejména byste neměli cvičit večer, protože večerní cvičení může příliš nabudit organizmus jak uvádí dr. Eric Nofzinger, ředitel výzkumu spánku na Western Psychiatric Institute. Taktéž bychom si měli vytvořit rituály, které dají tělu dopředu vědět, že nastal čas pro spánek.

Před spaním je tedy dobré například vyvětrat v místnosti, snížit teplotu a přečíst si další kapitolu z knihy o nekonečném příběhu, nebo ztišit zvuk v televizi.



Vydáno dne 2.06.08 - publikoval: Mgr. Ivo Toman

Přidat si článek 5 svůdců motivace ke cvičení do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. Je pravda, že od té doby co jsem s tou mojí, tak jsem přibral 3 kg. No jestli to tak půjde dal, tak budu muset začít mnohem více cvičit.

    — Peťa · 5.06.08 · #

  2. Neustále od školních let jsem byla v nějakém tom stresu,…škola,známky,první lásky…a kilečka šla jenom ne dolu.Potom stresy v zaměstnání,rozvod,nemohu mít děti, atd až jsem se vypracovala na úžasných 110 kg.Potom jakoby v hlavince cvak, a dost. Začala jsem cvičit, tvrdě každý den, dieta, pouze ovoce zelenina jogurty, vše na vodě a poloviční porce, Ale hlavně pohyb pohyb pohyb.Tak 9 měsíců krásných 40 kilo dole. Paráda. Ale za tři roky mi zemřel otec na rakovinu,jeho trápení trvalo půl roku a tím i moje…a opět ten kolotoč…stres, odchod milované bytosti, problémy s partnerem, opět výčitky že nemáme děti,jedna operace, druhá…a za necelý rok mám 20 kilo nahoře a nemohu se jich zbavit. Jak jsem ve stresu, ne že bych více jedla, ale pokaždé zvítězí čokoláda a sladkosti… nerv a hurá na sladké. Ani zázračné tabletky chromu nezabírají.
    Prostě dnes již vím, že dlouhodobý stres je zabijákem diet zato výborný společník obezity. Chtěla bych opět slyšet v hlavě to CVAK. Blanka

    blanka · 3.07.08 · #

  3. Ja sem pred dvema lety zacal pracovat v jiny firme, kde se nestresuju, a teprve potom sla vaha nahoru. Ja kdyz se stresuju, tak sice vic jim, ale vsechno to spalim.

    Teprve, kdyz mam klidek, v klidu si tloustnu.

    — Franta · 10.08.08 · #

  4. Může to být třeba tím, že si v tom klídku zpohodlněl

    Ivo · 22.09.08 · #

  5. Uplne nejvic me nastvalo, když jsem onemocnela a pak jsem dlouho nemohla do cvišení naskočit, byla jsem jak moucha. Nakonec mi trenér poradil po půlročních výpadcích, abych brala něco na imunitu a k tomu nějaké bylinky a pak jsem se teprve sebrala a teď už zase chodím pravidelně.

    Gábina · 13.05.10 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu