Vitamíny - obecné informace

Ilustrační obrázek zeleniny

Vitamíny jsou látky nezbytné pro správný chod lidského organismu. Tyto látky si tělo získává z potravy. Jsou nutné pro růst, vývin a celkové zdraví. Je-li podíl vitamínů ve stravě nedostačující, je možné dodávat je tělu ve formě suplementů, podávaných jako tablety, roztoky či injekce, jež mají také rostlinný nebo živočišný původ. Vitaminy jsou pro život organismu nezbytné. Vitaminy je možno přijímat buď v přirozených potravinách, nebo ve formě doplňujících látek.


Vitaminy jsou základními složkami enzymových systémů a umožňují podání výkonu na vysoké úrovni. Nedostatek vitaminu naopak může vážně ohrozit celý lidský organismus.

V současnosti je prokázáno, že vitaminy jsou nezastupitelné i v prevenci – posilují a obnovují imunitu organismu, zpomalují některé znaky stárnutí atd.

Dalším důležitým faktorem souvisejícím s vitaminy je jejich správné dávkování. Pro každý vitamin je stanovena optimální denní dávka. V případě, že této denní dávky není dosaženo, může dojít k hypovitaminóze. Při úplném vyřazení vitaminů z jídelníčku může dojít ke kritickému zhoršení stavu organismu, a to k avitaminóze, pro kterou jsou již příznaky velmi specifické. Tohoto stavu však organismus může někdy dosáhnout až po delší době, protože tělo je schopno udržet si zásobu vitaminu na několik týdnů až měsíců. V dnešní době ve vyspělých zemích však avitaminóza téměř neexistuje.

Základní dělení vitaminů

Vitaminy jsou odlišné svou funkcí i chemickým složením. Dělení vitaminů je dle jejich rozpustnosti:

vitaminy rozpustné v tucích se ukládají v organismu na delší dobu a tělo si je může v zásobě udržet až několik měsíců. Oproti tomu vitaminy rozpustné ve vodě se v těle neukládají a v případě momentálního přebytku jsou vylučovány močí. Je tedy nezbytné je stále doplňovat.

Zdroje vitaminů a jejich optimální dávkování

Vitaminy rozpustné ve vodě

Vitamin B1 (thiamin) je možné získat z droždí, ječmene, arašídů, libového vepřového masa, mléka, zeleniny a obilných slupek. Denní optimální dávka je  1,5 až 2 mg. Vyšší denní dávka je nutná u osob závislých na alkoholu, neboť alkohol výrazně snižuje jeho účinek.

Vitamin B2 (riboflavin) je obsažen v mléku, játrech, sýru, rybách, vejcích či droždí. Doporučené množství na den je stejné jako u vit. B1 – tedy 1,5 - 2 mg. Zvýšený příjem je doporučován kojícím ženám až okolo 3 mg. Alkohol rovněž oslabuje jeho účinek.

Vitamin B6 (pyridoxin) je v pšeničných klíčcích, zelí, mléku, vejcích, ledvinách či hovězím masu. 1-2 mg jsou doporučenou dávkou na den.

Vitamin B12 (kobalamin) se vyskytuje nejčastěji v játrech, vepřovém i hovězím masu, mléku, vejcích. Denní dávka je 3 mg.

Vitamin B15
(kyselina panamová) obsahují sezamová semena, obilné slupky, semena tykve. Stanovená dávka na den je 50 – 150 mg.

Vitamin H (biotin) se vyskytuje v ovoci, vaječném žloutku, ledvinách, neloupané rýži. 150 – 300 mg je dostatečná dávka pro denní potřebu.

Vitamin C (kyselina askorbová) je obsažen především v citrusovém ovoci, bobulovitých plodech, zelené zelenině, bramborách či paprice. Denní dávka by měla být 60 mg. Silně může být však tento vitamin ovlivněn kouřením – vykouřením 1 cigarety se zničí 25 – 150 mg vitaminu C!

Kyselina listová je především v mrkvi, játrech, vaječném žloutku, žlutém melounu, meruňkách, avokádu. Dávka určena na denní spotřebu je 400 – 1000mg.

Niacin (kyselina nikotinová) je především v libovém masu, játrech, obilných klíčcích, rybách, vejcích, datlích, fíkách či švestkách. Optimální denní dávka je v rozmezí 10 až 20 mg.

Vitamin P
(bioflavonoid) – v dužinách citrusových plodů, v meruňkách, ostružinách, třešních a plodech šípků. Denní dávka je odvislá od vitaminu C, neboť je potřebný ke vstřebávání a efektu vitaminu C.

Vitaminy rozpustné v tucích

Vitamin A je obsažen v rybím tuku, játrech, vejcích, mléku, mléčných produktech. Denní dávka je 1 až 1,5mg.

Vitamin D
je v rybím tuku, tuňáku, mléku a mléčných výrobcích, i losos je nositelem tohoto vitaminu. Denní spotřeba je 5 - 10 mg.

Vitamin E je především ve špenátu, kapustě, ječmeni, vejcích, sojových bobech či rostlinných olejích. Optimální denní dávkou je 0,15 – 2 mg/kg tělesné hmotnosti.

Vitamin K
 je nejvíce zahrnut v jogurtech, vaječném žloutku, sojovém oleji, rybím tuku či listové zelenině. Denní dávkování je doporučeno na 1 – 4 mg.

Některé navrhované denní doporučené dávky živin – srovnání dávek ostatních živin a vitaminů:

ŽIVINADĚTI 3-6 LETMUŽI 19-59 LETŽENY 19-59 LETOSOBY NAD 60 LET
Bílkoviny [g]30706570
Tuky [g]50706570
Vápník [mg]900100010001000
Hořčík [mg]---400400350
Železo [mg]10101512
Zinek [mg]---121012

VITAMIN

     
Vitamin A [mg]0,7 1,00,9 1,0
Vitamin D [µg]--- 55 5
Vitamin E [mg]--- 141212
Vitamin K [mg]---756565-80
Vitamin B1 [mg]1,01,2 1,11,1-1,2
Vitamin B2 [mg]1,11,61,41,4
Niacin [mg]---181515
Vitamin B6 [mg]---1,91,8 1,8
Kyselina listová [µg]---400400400
Vitamin B12 [µg--- 3,03,03,0
Vitamin C [mg]65100100 100

 

Zdroj: Alena Kiršová - Bakalářská práce. Téma: Vitamíny ve výživě

Vedoucí práce: Mgr. Jana Juříková, Ph.D.
Oponent: Doc.MUDr.Jitka Hanzlová,CSc.



Vydáno dne 13.07.08 - publikoval: Mgr. Ondřej Štaud

Přidat si článek Vitamíny - obecné informace do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář


Jaký je opak dne?

Fitness menu