Vitamín C

Vitamín C je jedním z nejdiskutova­nějších a nejznámějších vitamínů na světě. Každý z nás jej potřebuje protože vitamín C je látka kterou si tělo nedokáže vyrobit samo. K čemu je vlastně vitamin C?


Obecně se ví že vitamíny jsou zdravé. Ale proč tomu tak je už každý neví. Samotný fakt že některé potraviny podporují zdraví lidstvo zjistilo už před časem – protože trpělo různými chorobami – kurdějemi a podobně.

Avitaminóza

Tyto choroby byly způsobeny tak zvanou avitaminózou. První zmína například o o kurdějích (skorbutu) pochazí 1500 let př. n. l. Je to vlastně syndrom charakterizovaný nedostatkem energie, zánětem dásní, vypadáváním zubů a problémy se zvýšenou krvácivostí. S kurdějemi se setkávali zejména námořníci na dlouhých cestách. Ještě v 16. století umíralo na kurděje poměrně vysoké procento britských i jiných námořníků. A to přesto, že se vědělo, že také šťáva z citrónu je lékem i prevencí proti kurdějím.

Jako zajímavost stojí zmínit “pomocníky” – guinejské vepře na kterých probíhalo objevování faktoru který chybí a tedy je schopen vyléčit. Faktor byl nalezen a na návrh J. C. Drummonda byl nazván “vitamín C”.

Jak vznikl název Vitamín C

Slovo “vitamín” se skládá ze slova “vital amine”. Aminy jsou organické dusíkaté látky a pomáhaly léčit chorobu beri-beri která byla způsobena nedostatkem vitamínu B1. Později se však zjistilo že řada vitamínů aminy vůbec neobsahuje – název zůstal zachován.

Molekula vitamínu C

První krystalky vitamínu C se začaly vyrábět v roce 1932. Později přejmenovali název pro vitamín C na kyselinu askorbovou. V roce 1937 obdržel Albert Szent-Györgyi za svoji práci za své objevy související s vitamínem C Nobelovu cenu.

Vitamín C jako prostředek

Dnes víme, že vitamíny jsou pro život naprosto nezbytné, i když jich tělo potřebuje nepatrné množství. Je to tím, že v lidském těle nepůsobí ani jako dárci energie, ani jako stavební součásti, nýbrž jako prostředky umožňující přestavbu živin na tělesnou hmotu nebo uvolňování energie z živin.

Úloha vitamínu C v organismu

Vitamín C (viz tabulka) má v našem organismu dvě velké úlohy:

Je nepřítelem mnohých onemocnění. Na jedné straně má ochrannou funkci před nemocemi a na druhé straně aktivně útočí na viry a bakterie v těle. Nelze se jím předávkovat. Má na naše zdraví a na naše tělo tolik dobrých “vlivů”, že jej bez nadsázky můžeme nazvat “*vitamín krásy*”.

Vitamín C a rakovina

Experti pozorovali účinek kyseliny askorbové na deset linií rakovinových buněk a čtyři kultury zdravých tělních buněk. Výsledek byl jednoznačný: Vitamin cíleně zabíjel nemocné buňky. Ty zdravé nechal být. Úspěch ale závisí na způsobu podávání vitaminu C. Látka musela být podávána v tak velkých koncentracích, že musela být do těla vpravována přímo do žil.

Vědci zjistili, že kyselina askorbová pak vyvolala tvorbu peroxidu vodíku, který přivodil smrt rakovinných buněk. Peroxid se přitom tvořil jen v bezprostředním okolí buněk, nikoli v krvi. Krev je tedy bezpečným přepravním prostředkem pro distribuci kyseliny k rozličným tkáním, napsali vědci v odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vitamín C a cvičení

Vitamín C je jeden ze základních doplňků u cvičících jedinců – o jeho dávkování si povíme více v dalším článku. Jeho úloha spočívá v podstatě ve výše popsaných principech – vitamín C pomáhá přestavovat živiny na tělesnou hmotu a následně uvolňuje energii z živin. Ve fitness, aerobicu, kulturistice a obecně u ve všech sportovních aktivitách je podáván také pro svoje účinky urychlující regeneraci.

Vitamín C jako antioxidant + hojení ran

Neméně důležitou úlohou vitamínu C při cvičení je to že působí jako antioxidant. Co to znamená? Lkviduje volné radikály, vznikající jak při fyzické zátěži tak při duševní. Jeho další funkcí je tvorba kolagenu, což je bílkovina, která zpevňuje tkáně, proto vitamín C podporuje hojení ran.

Druhy vitamínu C

Na trhu je k dispozici celá škála vitamínu C:

Na jeden článek je to skutečne hodně informací a pokud budete mít zájem o některý konkrétní druh vitamínu rádi napíšeme další ;)

Vitamín C a živočichové

Možná je na snadě se domnívat že všichni tvorové trpí nedostatkem vitamínu C protože nejsou schopni si jej sami “vyrábět” – syntetizovat. Jenže zde je právě jeden genetický omyl – většina živočichů má vybudovaný ochranný systém který si umí vitamín C syntetizovat.

Vitamín C a kouření

Kouříte? Pak mám pro vás alespoň mírně potěšující zprávu. Kouření (tabák respektive nikotin), světlo, teplo, var, kysllík to jsou všechno děje a látky které narušují kyselinu askorbovou – tedy hladinu vitamínu C – obecně. Pokud tedy kouříte tak vaše tělo potřebuje více vitamínu C než je tomu u zdravého nekouřícího jedince.

Další nepřítel vitamínu C

Vitamín C – denní potřeba

Trvalá denní potřeba je 60 miligramů. Převážně se užívá v léčebných dávkách od 0,5 gramu do 4 gramů za den, podávaný v několika menších dávkách vzhledem k tomu, že po 6 hodinách je dosažen maximální efekt a tělo jej vylučuje močí. V případech infekčních onemocnění se dává až 10 gramů za den – stále per via orale – tedy pěkně do úst a polknout ;)

Předávkování vitamínem C

Nebyly zjištěny toxické dávky. Avšak je jasné, že jako vitamín, který je vylučován močovými cestami, se může podílet na tvorbě oxalátů a urátů.

S čím brát vitamín C

Rada, která se všeobecně dává k užívání vitamínu C je: přidávat vitamin B6 a hořčík, aby se vyloučilo srážení kyseliny šťavelové.

Co obsahuje vitamín C

Vitamín C obsahují všechny citrusové plody, ovoce a řada dalších. Nejvíce vit C obsahuje šípek, z výše jmenovaného ovoce pak:

Ovoce Obsah vitamínu C (mg / 100g)
kiwi 84
citrón 44

Nemá tedy smysl brát několik tablet vitamínu C naráz. Neplatí zde že čím více tím lépe protože tělo je schopno naráz vstřebat pouze určité množství vitamínu C. Zbytek je vyloučen močí.



Vydáno dne 5.08.05 - publikoval: Miloslav Lujka

Přidat si článek Vitamín C do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář


Jaký je opak dne?

Fitness menu