Rozlišení potřeby vitaminů u vybraných skupin osob

Ilustrační obrázek zeleniny

Všeobecným poznatkem je fakt, že ne všichni lidé mají stejnou potřebu doplňování vitaminů do organismu. Jsou různé specifické skupiny osob, jejichž potřeby se liší od obecně doporučených denních dávek vitaminů. Jde především o děti, dospívající, těhotné ženy, starší osoby, alkoholiky, kuřáky, sportovce atd.


Vitaminy pro starší osoby

U starších osob je potřebná dávka živin a vitaminů velmi individuální a mění se dle aktuální situace. Kromě zvýšeného podávání vápníku, hořčíku a železa by měly osoby starší 60 – 65 let doplňovat především vitaminy C, E a B.

Pokles hladiny vitaminu C způsobuje svraštěliny, vznik podlitin, tvorbu tmavých skvrn na pokožce, negativní vliv na krevní oběh. Pozitivní účinek pro starší osoby má také v odstraňování cholesterolu z arterií. U starších osob také hrozí nemoci srdce, neboť při srdečních onemocněních se nárazově zvyšuje spotřeba vitaminu C.

Ve velkých dávkách je také možné podávat starším osobám vitamin E, který působí velmi pozitivně při léčbě srdečních onemocnění či při zánětech ledvin a celkově zvyšuje vitalitu. Vitamin E může uškodit jen ve dvou případech: při revmatických chorobách srdce a při úporné hypertenzi.

Nedostatek vitaminu B1 se u starších osob projevuje především krátkou pamětí, špatným trávením či nespavostí.

Vitaminy pro děti

Jídelníček dětí by měl být pestrý a zahrnovat všechny složky stravy. Se správnou výživou u dětí souvisí i dostatek vitaminů. Nejdůležitějším prvkem by mělo být obohacování stravy především o ovoce a zeleninu. Nejvíce zastoupen by měl být ve stravě vitamin C, neboť tvoři 80% denního příjmu vitaminů. Jeho důležitost se ještě stupňuje v případě nachlazení či chřipky. V této situaci je doporučené zvyšovat dávku z 20 mg až na 200 mg.

Velmi závažně může být dětský organismus ohrožen v případě nedostatku vitaminu A. Jestliže je přísun vitaminu do organismu omezen, nebo zastaven může u dětí dojít ke zbrždění růstu a celkového vývoje. Stejně tak nedostatek vitaminu H (biotinu) brzdí růst a snižuje odolnost vůči nemocem. Vitamin D by měl být ve stravě dětí rovněž bohatě zastoupen, neboť při nedostatku tohoto vitaminu může v dětském věku dojít ke křivici a později i k měknutí a lámavosti kostí.

Vitaminy pro kuřáky a nadměrně požívající alkohol

Kuřáci jsou ohroženi především srdečními a plicními chorobami. Bez ohledu na všechny škodlivé účinky kouření je u kuřáků silně zvýšená potřeba vitaminu C. Alkohol v organismu brání uchovávání vitaminů v těle a znesnadňuje jejich vstřebávání. Vitamin C ve zvýšených dávkách potřebují jak kuřáci tak alkoholici. Např. když kuřák vykouří 20 cigaret denně, zvyšuje se jeho potřeba vitaminu C o 25%. Kouří-li více, vzroste potřeba až o 40%. Podobné je to u osob s velkou spotřebou piva, vína nebo pálenek.

Alkohol negativně působí např. na vitamin B1 – velmi ztěžuje jeho uchovávání a využití v organismu. Při nadměrném pití alkoholu ubývá z těla také vitamin B3 (Niacin). Je nutné jej doplňovat ve zvýšené míře, a to až třikrát více než je doporučená denní dávka.

 V našem příštím seriálu o vitaminech se podíváme na Vitaminy pro sportovce.

 

Zdroj: Alena Kiršová - Bakalářská práce. Téma: Vitamíny ve výživě
Vedoucí práce: Mgr. Jana Juříková, Ph.D.
Oponent: Doc.MUDr.Jitka Hanzlová,CSc.

 



Vydáno dne 21.07.08 - publikoval: Mgr. Ondřej Štaud

Přidat si článek Rozlišení potřeby vitaminů u vybraných skupin osob do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář


Jaký je opak dne?

Fitness menu