Fakta o bílkovinách v souvislosti se sportovní činností (I. díl)

Bílkoviny

Bílkoviny si zajisté nemusíme zdlouhavě představovat. Jen pro shrnutí si zopakujeme některé hlavní funkce v organizmu člověka:


Z hlediska sportovce jsou potom důležité zejména z těchto obecných důvodů:

Normální cvičící člověk by měl sníst 2 g bílkovin na kilogram váhy, špatný kulturista 3 g na kilogram váhy a dobrý kulturista nejméně 4 g na kilogram váhy.“ Miloš Šarčev

Výše uvedené tvrzení sice vypadá moc pěkně, až hrdinsky. Pojďme si o to ale říci nějaká relevantní fakta. Někteří lidé si myslí, že nadměrnou konzumací si zajistí výraznější svalovou hmotu. Tento přístup může být samozřejmě pravdivý i užitečný, vzniká s ním ovšem i celá řada problémů.


Další nepříjemností s nadměrným užíváním bílkovin spočívá v ochuzování organismu o energii. Někdo by mohl namítnout, jak je to možné. Důvod je poměrně prostý. Bílkoviny mají tzv. specificko-dynamický efekt. Ten je dán tím, že při zpracování bílkovin tělesnými orgány vzniká nevyužitelné teplo. Tato situace je příznivá pouze v zimě, kdy je teplota okolí nízká. V teplém prostředí naopak dochází často k přehřátí, což je ve většině případů. Pro člověka je teplé prostředí samozřejmě přirozenější. Dalším negativním jevem se může stát stálá únava a nadměrná spavost. Často také dochází k zažívacím potížím.

Krom těchto potíží je nadměrný přísun také příčinou problémů vzhledem k působení toxických aminů, amoniaku a močoviny, případně i kyseliny močové. Ty jsou v organismu díky nadbytku konzumace divoce žijících zvířat a ryb. Z lékařského pohledu je tato konzumace nepříznivá i z důvodu nepřiměřeně velkého množství cholesterolu a tuku. Krom toho se ve střevech hromadí zbytky bílkovin, jenž zahnívají a jsou potom jedovaté a zvyšují riziko rakoviny.


Nadbytek bílkovin také vede ke ztrátám vápníku a s tím spojené osteoporóze. Další ztráty vznikají v souvislosti s vitaminy, především vitamin B6.

Shrnutí - následky nadměrná konzumace bílkovin

 

Příští díl bude věnován rozdílu mezi živočišnými a rostlinnými bílkovinami.



Vydáno dne 30.03.09 - publikoval: Mgr. Ondřej Štaud

Přidat si článek Fakta o bílkovinách v souvislosti se sportovní činností (I. díl) do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. to je kravina no moc tomu nerozumím.!!!

    peter · 22.02.12 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu