Betakaroten - část 2

Druhý díl o betakarotenu kterým toto téma uzavíráme. Věnujeme se tolik diskutovaném vlivu betakarotenu na opalování, dozvíte se jak betakaroten dávkovat a také v čem vám ještě betakaroten může pomoci.


V prvním díle jste se dozvědli co to je betakaroten a jakou má souvislost s vitaminem A. Dále v jaké kombinaci zvýšíte jeho vstřebatelnost a co se stane pokud vám chybí či máte jeho nadbytek.

Přetěte si první díl článku o betakarotenu

Betakaroten a opalování

Určitě jste už slyšeli o tom, že ti co se opalují jí betakaroten. Není to však jen proto že jim zbarvuje kůži. Betakaroten vhodné užívat pokud je kůže vystavena často slunečním paprskům. Betakaroten působí jako ochrana před fotooxidací, protože potlačuje negativní vliv volných kyslíkových radikálů, které vznikají v kůži důsledkem UV záření, a které mohou indukovat pre-kancerogenní změny v buňkách – právě při opalování se vystavujete také tomuto druhu záření.

Jak dávkovat betakaroten

Jeden mikrogram vitamínu A odpovídá šesti mikrogramům beta karotenu

1 ug vitaminu A = 6 ug betakarotenu
Doporučené dávky
dospělí 6-16mg denně
děti 3-6 mg denně
Dávka hraničící s bezpečností 50-200mg/den

Na čem závisí množství přijmutého betakarotenu

Teoreticky z jedné molekuly betakarotenu mohou štěpením vzniknout 2 molekuly vitaminu A. V reálu je však v organismu pouze část z celkově přijatého betakarotenu přeměněna na vitamin A.

Zbytek se skladuje v tukových tkáních, např. v kůži a v játrech. Konverze betakarotenu se řídí stavem vitaminu A v organizmu. Máte-li ve vašem těle dostatek vitaminu A, konverze betakarotenu se snižuje. Z tohoto důvodu není možné se betakarotenem, jako zdrojem vitaminu A, předávkovat. Dalšími faktory, které ovlivňují konverzi betakarotenu na vitamin A, je množství přijatých bílkovin, tuků a vitaminu E (o vitaminu E si povíme v některém z dalších článků) .

Betakaroten jako antioxidant

Betakaroten tedy neslouží jen jako zdroj vitaminu A ale především jako antioxidant! Neutralizuje volné radikály, reaktivní molekuly, které vznikají během metabolických procesů v organismu a které přijímáme z vnějšího prostředí. Volné radikály mohou poškodit lipidy buněčných membrán a také genetický materiál v buňkách!

Výsledkem tohoto poškození může být až vznik karcinomu. Bylo dokázáno, že konzumace ovoce a zeleniny, bohatých na betakaroten, má pozitivní vliv na rozvoj a průběh některých druhů rakoviny. Díky svým antioxidačním vlastnostem působí preventivně proti rozvoji kardiovaskulárních onemocnění.

Betakaroten a mrazák

Stabilita betakarotenu závisí na mnoha faktorech. Karotenoidy jsou citlivé na vzdušný kyslík, světlo a na působení některých enzymů. Dehydratace, skladování ovoce a zeleniny snižují jejich vlastní biologickou aktivitu.

Karotenoidy poměrně stabilní v mražených potravinách

Kdo by dále na betakaroten neměl zapomínat

Někteří lidé díky svým životním návykům nebo zdravotním omezením potřebují více betakarotenu.

Mezi ně se řadí:

 

Zajímá vás ještě něco ohledně betakarotenu? Napište mi na info@moje-fitness.cz a zjistíme další informace.



Vydáno dne 24.10.05 - publikoval: Miloslav Lujka

Přidat si článek Betakaroten - část 2 do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. Dobrý den.Používám GS betakaroten.A chtěla bych vědět ,zda mohu brát dvě tablety za den.Mám velice málo pigmentu a chtěla bych docílit hezkého opálení.Prosím napište mi zda to uvedené množství mohu užívat a jakým způsobem betakaroten z těla odchází.Předem děkuji.

    — Pavla · 3.05.08 · #

  2. Beru Betakaroten 5mg (mimochodem super cena) a na stránkách (www.aminomax.cz) píšou, že mám brát deně 15mg, ale tady píšete, že 6-16mg, tak co je teda pravda? Abych brala co nejefektivněji…

    — Karla · 3.05.08 · #

  3. Dobrý den, píšete tu že někteří lidí potřebují více betakarotonu- př. kuřáci ale já jsem slyšela že kuřáci by betakaroten neměli používat-kombinace s kouřenim je špatná.Můžete mi prosim odpovědět jak to doopravdy je? Předem děkuji

    Michaela · 15.05.09 · #

  4. Dobrý den, píšete tu že někteří lidí potřebují více betakarotonu- př. kuřáci ale já jsem slyšela že kuřáci by betakaroten neměli používat-kombinace s kouřenim je špatná.Můžete mi prosim odpovědět jak to doopravdy je? Předem děkuji

    Sylvie · 28.04.10 · #

  5. Ano, pokud jde o synteticky vyrobený BK, tak podle studií o nichž je řeč tady: http://www.lidovky.cz/ln_veda.asp?c=A070512_141255_ln_veda_fho
    je stejně jako ostatní umělé vitamíny škodlivý, a to nejen pro kuřáky. Věřím, že přírodní formy jsou určitě prospěšné. Pro kuřáka o to více. VIZ TÉŽ VIDEO O LÉčBĚ RAKOVINY VITARIÁNSKOU DIETOU: http://mustwatch.hztz.cz/film/lecba-rakoviny-zevnitr-healing-cancer-from-inside-out/

    — pan Papagiorgio · 10.06.10 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu