Vegetarián – soja a oběd

Recept z dílny Jana Straky – náš vegetariánský guru. Nechceme zapomínat na vegetariánství protože pro některé lidi to je prostě životní styl. Vegetarián, obzvlášť ten který cvičí by neměl zapomínat na pravidelné jídlo. Jenže z čeho vybírat? Soja je jejich základní surovinou a přinášíme tip na chutný oběd.


Někteří by mohli označit vegetariánství za módní fenomén. Kdo je vegetarián tak je druh rebela bojující proti společnosti a existuje další spousta názorů. Osobně si myslím než je zatracovat tak se jim více věnovat. Znám lidi kteří jsou takovým zvlášťním druhem vegetariánů – prostě jim maso nechutná – nemají žádné zvlášťní přesvědčení ale maso prostě nemusí.

Vegetarián a jídlo

Vegetariánům se budeme věnovat ve žvláštním článku – o jejich přesvědčení, důvodech a zejména o způsobech jak se alespoň pokusit nahradit maso jinými potravinami. Obecně platí že maso zcela nahradit nelze. Ovšem je možné pomocí vhodné kombinace jiných potravin dát dokupy relativně vyváženou stravu na které by mohli přežít a neublížit si.

Kdo je vegetarián je pro mne člověk s ušlechtilou myšlenkou a kalkulačkou v ruce. Vegetarián musí nebo by alespoň měl počítat.

Soja

Za velmi známou náhradu masa mezi vegetariány se považuje soja. Honza pro vás připravil recept na chutný oběd. Z pohledu trávení zde mám pouze jedinou výhradu a to celkem podstatnou že soja je sice bohatá na bílkoviny ale její aminokyselinové spektrum – zastoupení jednotlivých aminokyselin – je prostě jiné než u masa a tak – alespoň z mého pohledu – maso může jen těžko plnohodnotně nahradit. Soja se tráví o dost déle než maso. Snad jen dodám že soja je rostlina a tudíž obsahuje rostlinnou bílkovinu.

Kalorická tabulka soji na 100g

Bílkoviny 45g
Tuky 2g

Soja má všeobecně velmi nízký index využitelnosti a pro vás kteří chcete nabírat svalovou hmotu – objem je přímo nevhodná. Sympatické na soji je fakt že má naprosto minimální zastoupení tuků.

Recept

Toto jídlo je možné si dát jako oběd – s rýží nebo odpolední svačinku – bez rýže.

Ingredience

Příprava

Pro úplnost jen dodám že kečup a dokonce i koření mění dobu a kvalitu trávení potraviny k horšímu.

Přejeme dobrou chuť.

Autor: Jan Straka



Vydáno dne 3.10.05 - publikoval: Miloslav Lujka

Přidat si článek Vegetarián – soja a oběd do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. Na které by mohli přežít a neublížit si? Děláte si srandu? Pokud budeme mluvit o lakto-ovo-vegetariánství (nebylo by na škodu v článku ujasnit o jakém druhu vegetariánství hodláte psát) tak není riziko podvíživy ani ublížení na zdraví (samozřejmě za předpokladu že se člověk zdravuje zdravě a přiměřeně pro potřeby svého těla – ale špatnou stravou si může poškodit tělo i člověk který maso jí…).

    — Viktoria · 5.05.11 · #

  2. Způsob, jakým je článek napsaný se mi nelíbí. Informace jsou nepřesné a zavádějící. Já se k částečnému vegetariánství přiklonila kvůli zdravotním důvodům. Dle mého lze maso zcela a kvalitně nahradit, jen je zapotřebí o tom vědět více, než že na světe existuje soja :)

    — Aneta · 4.11.14 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu