Hubnutí po Vánocích

Žena na váze

Rozhovor uskutečněný s Bc. Ondřejem Štaudem pro MF DNES na téma hubnutí po Vánocích.

Bramborový salát, smažený kapr, vypečená husička. To má většina lidí za sebou. Touha zhubnout proto patří mezi nejčastější novoroční předsevzetí.

Kromě adventního šílenství při honbě za dárky mají Vánoce ještě jednu neřest – nestoudné hodování, mlsání a přejídání se cukrovím. V lednu se pak lidé, a zvlášť citlivé jsou na to ženy, při pohledu do zrcadla často diví, kde ke špíčkům na břiše či na stehnech přišli.

 


Chce to vůli, radí trenér

Litování se a vzpomínáním na štíhlou postavu však není řešení. Co dělat a jak se nabraných kilogramů zbavit, radí osobní fitness trenér z Brna - Ondřej Štaud.

Jak nejrychleji a nejúčinněji by měli lidé shodit kilogramy, které nabrali?

Je to především otázka vůle. Je nesmyslné slepě dodržovat jídelníčky. Lidé musí být cílevědomí sami od sebe. Ten, kdo dodržuje nějaké speciální diety, potom ztrácí chuť do shazování kil, když se okamžitě nedostavují výsledky.

Povánoční hubnutí je běh na dlouhou trať. Dá se to přirovnat ke studiu cizích jazyků: za den se gramatiku nenaučíte.

Žádné rychlé formy hubnutí tedy opravdu neexistují?

Zaleží na metabolismu člověka. U někoho jde spalování přirozeně rychleji, někdo neshodí ani po čase. Také záleží na typu postavy a na tom, jak si upraví jídelníček. Ale vyloženě rychlý a zdravý způsob hubnutí neexistuje.

Jak by měl takový „hubnoucí“ jídelníček vypadat?

Samozřejmě by se měly omezit tuky a sacharidy. Energetická hodnotná jídla by se naopak měla pokrýt bílkovinami.

Jako přílohu k masu místo brambor a knedlíků je dobré jíst zeleninu. ta obsahuje až pětasedmdesát procent vody, člověk má pocit nasycení, ale přitom jídlo nemá drastickou energetickou hodnotu. Problém je ale v tom, že málokdo si umí zdravá jídla upravit chutně.

Jak často by měl člověk přes den jíst?

Tady platí pravidlo: Snídani sníst celou, poobědvat s přítelem a večeři dát nepříteli.
Máte radu, jak vydržet v odhodlání zhubnout?
Chce to obrovskou vůli a podporu okolí. Člověk v tom nesmí být sám. Musí mít cíl a vědět, čeho chce dosáhnout.

Dobré například je, když se člověk vyfotí, když vypadá nejhůř a tuto ohavnou fotografii si dá na ledničku, aby to měl stále na očích. Pokud doopravdy zhubne a uvidí ten rozdíl, hodně ho to potom namotivuje, aby pokračoval.

Jaký pohyb nebo cvičení je v tomto případě ideální?

Doporučuji přirozený pohyb. Člověk hubne při chůzi, proto by do práce neměl jezdit autem ani autobusem. Nejsnazší cesta k hubnutí je také aerobní cvičení nebo rotoped.

Jak dlouho by se mělo cvičit, aby se tuky začali spalovat?

Ideální je cvičit minimálně třicet minut bez přestávky.

Doporučujete zařadit také pravidelné návštěvy posilovny?

V posilovně se nijak výrazně nehubne, spíš se zpevňuje a formuje postava. Na hubnutí po Vánocích proto posilovna ideální není. Většina lidí tam cvičit neumí a zkušené trenéry nevyužívají. Na rozdíl od prosince, kdy v posilovně nikdo není, je většina z nich do poloviny leden přelidněných. To ale vždy brzy opadne. Pokud nejsou vidět výsledky, člověk obvykle rychle ztrácí motivaci i chuť hubnout.

Lucie Hušková, MF Dnes 5. ledna 2009

 



Vydáno dne 18.01.09 - publikoval: Mgr. Ondřej Štaud

Přidat si článek Hubnutí po Vánocích do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. Důvod přibírání přes vánoční svátky je jasný. Málo pohybu, hodně cukrů, nevyvážená strava. Dobrý článek, jen tak dál!

    Jak zhubnout po vánocích · 21.10.12 · #

  2. Chce to se držet i přes Vánoce a pravidelně se vážit, toho cukru, tuků a bílé mouky je vážně moc :) Já jsem začala chodit na EMS, tak mě tam slečna spraví. Kdybyste měl někdo zájem, je to vážně super, v Pardubicích je salon Andrejky Mikulkové http://fitrevolution.cz/

    Zuzana N. · 14.01.16 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu