Hubnutí jako novoroční předsevzetí

Tlustý muž po Vánocích

Každé období v roce má svoje klasické standardní rituály, které většina z nás povinně absolvuje. Můžeme hovořit například o letních dovolených, předvánočním shonu či jarním úklidu. Ovšem je tu ještě jeden rituál, který si mnoho lidí ani neuvědomuje. Ten je spojen s příchodem nového roku a dlouhými lednovými večery. Toto období obecně přináší nejen různá novoroční předsevzetí, ale také s rozhodnutí mnoha z nás, učinit něco se svojí postavou. Důvod je jednoduchý, Vánoce jsou již od pradávna nejen svátky narození Krista, ale i svátky nesměrného konzumu a hodování. Byl by nesmysl pokrytecky moralizovat a navzájem se nabádat k asketickému stylu života, zvláště potom v období Vánoc. Když pomineme chorobné obžerství, tak se alespoň jednou v tento krásný čas každý z nás přejí a také spořádá průběžně takovou dávku cukroví, kterou snad ani neviděl za celý uplynulý rok.


Hlavním problémem tedy je, jak se vrátit do formy, ve které jsme byli před Vánoci. Zhazování kil jsme se na našem fitness serveru věnovali již několikrát, například v článku o efektivním hubnutí, nicméně aktuálním tématem je hubnutí jako nepopulární novoroční předsevzetí.

Z nutričního hlediska je hlavní záludnost v tom, že hodující lidé přijmou nezvykle velké množství tuků a sacharidů, na které tělo není zvyklé. Také můžeme připočíst relativně větší spotřebu alkoholických nápojů. A pokud navíc započteme minimální pohyb, můžeme si být jisti, že metabolismus standardního člověka tento nápor odnese tím, že se přijatá energie uloží do nevzhledných tukových zásob a to většinou přímo do problematických tělesných partií, jako břicho, hýždě nebo stehna.

Jak začít hubnout po Vánocích?

V temných lednových dnech si tedy všichni lidé, kterým není lhostejné jak vypadají, pokládají stejnou otázku – jak začít hubnout? Samozřejmě jakýkoli počátek nové, neznáme a z počátku nezajímavě vyhlížející činnosti je nepříjemný. Nicméně člověk bez odhodlání nemůže čekat žádnou pozitivní změnu, která přijde sama od sebe. Proto je dobré začít od nesmyslně vyhlížejících drobností, které nám můžou výrazně pomoci.

Jednou z takovýchto drobností je začít pravidelně a zdravě snídat. To znamená, ráno jíst pokud možno každý den ve stejnou dobu jídlo, jenž je složeno z bílkovin a „rychlých“ a „pomalých“ sacharidů. Mohli bychom jmenovat kupříkladu ovesné vločky s jogurtem a ovocem či medem nebo kukuřičné lupínky s jogurtem a poté müsli tyčinku či cereální pečivo s proteinovým nápojem a k tomu sklenici ovocného džusu.Je také dobré se po ránu vyvarovat tučných jídel.

Dalším důležitým krokem, jenž již vyžaduje trochu vůle a disciplíny, je učinit si pevný denní řád, tedy alespoň ten stravovací. To znamená jíst všechna jídla přibližně ve stejnou denní hodinu a to alespoň čtyřikrát denně. Dalším krokem z výživového hlediska by bylo omezení přijímání potravy ve večerních hodinách. Večer pro zahnání hladu si je možné vzít zeleninu nebo lehký mléčný výrobek, ale nikoli „vlašák“ s rohlíkem či tlačenku s bílým pečivem. Když bude člověk navíc přes den přijímat méně sacharidů (veškeré přílohy), měl by být výsledek ještě lepší. Při dodržování těchto zásad by měli jedinci se zdravě fungujícím metabolismem pocítit změnu přibližně do jednoho měsíce. Tato změna sice nebude nijak závratná, ale bude jistě příjemně překvapující. Do „formy“ se tedy dá dostat i bez tělesné aktivity.

Chci zhubnout více a nebojím se cvičit

Pokud se ovšem rozhodneme své tělo ještě více zkrášlit, můžeme přidat i cvičení. Ideální je samozřejmě aerobní cvičení, tj. tělesná aktivita, při které je energetický výdej organismu hrazen především kyslíkem a tukem. Klasickými aerobními aktivitami jsou chůze, běh, aerobik či cyklistika. V tomto zimním období ovšem pro většinu přichází v úvahu pouze chůze nebo aerobik.

Hubnout se ovšem dá i posilovnách, které povětšinou nabízejí krom klasických posilovacích strojů i rotopedy, orbitracky, veslovací trenažéry a jiné stroje pro aerobní aktivity.  Posilovacími cviky se navíc docílí zpevnění a zformování postavy.

Odhodlat se jít do posilovny je již krok těžší, ale když s vámi půjde zkušenější kamarád, kolega či partner nebo zvolíte-li možnost najmutí si osobního trenéra, budou pro vás návštěvy posilovny jistě příjemnou zkušeností, nežli obávaná muka.

Toto byly jen ty základní rady a povzbuzení pro boj s povánočními kily. Není v tom žádná velká věda. Vždy stačí jen chtít a mít motivaci vypadat lépe, ať již sám pro sebe nebo udělat radost i někomu druhému. 



Vydáno dne 16.01.10 - publikoval: Mgr. Ondřej Štaud

Přidat si článek Hubnutí jako novoroční předsevzetí do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. Hubnutí je jedno z nejčastějších novoročních předsevzetí… ještě s odvykáním kouření. Také o tom přemýšlím, ale myslím si že budu potřebovat pomoct, nechci léky, nechci diety a nechci za to zaplatit 20tisíc… našel jsem projekt od PŠL nazvaný iCan a vypadá to dobře…

    — Jirka · 22.03.10 · #

  2. Podle mě není třeba nutně navštěvovat posilovnu či mít osobního trénéra, stačí hledat na internetu a mít motivaci. Zkuste třeba tenhle web s tipy na cviky http://www.nejnapady.cz/fitness/

    Martina · 11.10.12 · #

  3. Přesně, jak píše Marťa. Stačí si najít na internetu pár informací, začít s pohybem, změnit jídelníček a jde to samo. :-)

    Radka · 5.06.14 · #

  4. Hubnout respektive mít zdravý životní styl je nutné nonstop a ne jenom po novém roku pár dní jako předsevzetí.

    Kabelky · 9.11.16 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu