Dělená strava - otázky a odpovědi

Talíř s jídlem

Uplynulý týden jste měli možnost na stanici Top TV shlédnout rozhovor na téma “Dělená strava”. Pro ty z vás, kteří pořad nestihli nebo namohli naladit, přinášíme rozšířené povídání ve formě otázek a odpovědí.


Recept, který Miles vařil v televizi, naleznete zde: Tuňákovo zeleninový salát.

V čem spočívá princip dělené stravy?

Celá dieta je založena na striktním dodržovaní kombinací potravin podle toho, do které skupiny patří. Dělená strava vychází z předpokladu, že přijímáme-li současně sacharidové a bílkovinné potraviny, nadměrně tím zatěžujeme organizmus, který neumí zpracovávat obě živiny najednou. Z tohoto důvodu je lepší tělo nemást a dát mu každý den trávit vždy jen jeden druh živin.

Potraviny tedy rozdělujeme do tří skupin:

Neutrální potraviny se mohou jíst kdykoliv a kombinovat s čímkoliv. Pro lepší zapamatování, dostaly bílkoviny název “zvířátka” a sacharidy název “kytičky”, přestože ne vždy je toto rozdělení zcela jednoznačné.

Pro koho je vhodná?

Dělená strava není v obecné rovině určena ani doporučována k dosažení konkrétního cíle – například hubnutí či přibírání. Dělená strava je jedna z dalších diet – dietou rozumíme úpravu stravovacích návyků nikoli nějakou konkrétní.

O její vhodnosti se vedou sáhodlouhé diskuse, rozhodně není vhodné organismus jakkoliv dlouhodobě trápit jakoukoliv dietou. Dělenou stravu lze doporučit jako dočasnou změnu stravovacích návyků, která může v kombinaci s antioxidanty dobře pročistit organismus. Dělená strava je také vhodná v období redukce váhy, kdy potřebujeme jíst častěji a v menších porcích či zlepšit trávení přijatých pokrmů.

Vhodná je i pro ty, kteří nedokáží pozřít větší porce jídla a díky dělené stravě ani nemusí. Někteří z nás mají problém, že po velkém obědě následuje únava – je to způsobeno hladinou krevního cukru, která se po větším obědě může zvýšit a pak zase rychle spadnout. To způsobuje ten pocit únavy. Navíc, například po svíčkové s knedlíky a omáčkou, se snad každý z nás cítí jako těžkopádný hroch – a komu tyto projevy trávení leckdy téměř nestravitelné kombinace potravin vadí, tak díky dělené stravě je může částečně odstranit.

Co způsobuje organismu a jaká jsou její rizika?

Jak jsem již předeslal, tak dělená strava vychází z předpokladu, že tělo lépe tráví pokrm zvlášť. Pokud smícháme bílkoviny se sacharidy dohromady, doba trávení se prodlužuje a trávící proces je méně kvalitní. Jedním z rizik dlouhodobějšího dodržování dělené stravy a neohlídání si nutričních hodnot potravin a vitamínů, je například únava apod.

Pokud tělu nedodáte dostatečný příjem energie ze sacharidů, tak nebudete schopni přes den zcela dobře fungovat. Na druhou stranu, tělo se dokáže do jisté míry přizpůsobit. Rozhodně bych ji nedoporučoval dlouhodobě.

Co má člověk jíst?

Základ je celkem jednoduchý – aby se dostálo základnímu principu dělené stravy (tedy nezatěžovat tělo v jeden den smíchanými jídly – sacharidy i bílkoviny) – tak jeden den jíte „zvířátka“ a druhý den „kytičky“. A aby to nebylo tak monotóní, můžete „zvířátka“ i „kytičky“ kombinovat s takzvanými “neutrálními” složkami potravy.

Zvířátka, kytičky?

Bílkoviny – protein – neboli „zvířátka“

Sacharidy – „kytičky“

Neutrální potraviny

Co bychom neměli jíst při dodržování dělené stravy?

Naprosto zapomeňte na hotová jídla a konzervy, luštěniny, buráky, majonézu, černý čaj, kávu, kakao, čokoládu a destiláty.

Jak mám tedy jíst?

Obecně je doporučováno střídat kytičky a zvířátka obden – abyste měli dostatek všech živin. Pokud ale milujete maso, můžete si ho dát třeba pětkrát týdně a naopak milovníci těstovin a pečiva mohou mít kytičkový den častěji než zvířátkový. Nemůžeme si však myslet, že pokud „dělíme“ stravu, můžeme jíst kolik chceme. Důležité je se nepřejídat. Jedinou nevýhodou je, že můžete mít trochu problém se stravováním v zaměstnání nebo v restauraci.

Kuchařka či další informace?

Pro další kvalitní informace doporučujeme knihu od autorky Kathryn Marsdenové, “Velká kniha o dělené stravě” – vydalo nakladatelství Columbus

Je dobré také poznamenat, že s první teorií o dělené stravě přišel začátkem 20. století Dr. Hay. K nám tento typ diety víceméně přivezla z Austrálie Lenka Holas-Kořínková a vydala o ní několik knih.

Leckdy mohou být informace o dělené stravě vzájemně protichůdné – je to způsobeno tím, že co autor, to trošku jiný názor. Dnes popsané principy dělené stravy jsou základními kameny, na kterých stojí další různé varianty.



Vydáno dne 20.03.06 - publikoval: Miloslav Lujka

Přidat si článek Dělená strava - otázky a odpovědi do záložek: post this at del.icio.uspost this at Diggpost this at Google Bookmarks

Komentář

  1. zdravím Vás, mohl by mi někdo na email MirkaHanesova@seznam.cz posleat kompletní jídelníček třeba týden nějaký ukázkový chtěla bych začít od zítřka děkuju všem

    Mirka · 28.04.10 · #

  2. prosim kde najdu sestaveny jidelniček na dělenou stravu moc dekuju za ochotu

    zdenka · 8.05.12 · #

  3. prosim kde najdu sestaveny jidelniček na dělenou stravu moc dekuju za ochotu

    Eliška · 6.02.14 · #

  4. Dobrý den, moc prosím o zaslání aspoň 14 denního jídelníčku na dělenou stravu. Děkuji Hanka

    Hanka · 26.04.15 · #

  5. Dobrý den.
    Můžete mi někdo poslat jídelníček dělené stravy aspoň na 14 dní?
    Moc děkuji
    Marcela

    Marcela · 30.01.17 · #


Jaký je opak dne?

Fitness menu